I CARE I SHARE

Gelijke kansen voor iedereen. Het wereldwijd bekende logo van het bloedrode schild staat voor de beschermende functie van het Leger des Heils voor de mens in nood. Met een leger van mensen - vrijwilligers, medewerkers, ervaringsdeskundigen, collectanten en donateurs - zorgen we als organisatie dagelijks voor vele mensen in ons land en daarbuiten.

Met deze nieuwe campagne spreken we de harten van mensen aan. We hopen dat we mensen inspireren en activeren om samen meer te zorgen voor en te delen met elkaar.

Waarom ‘I CARE, I SHARE’?

Er zijn voor anderen - daar gaat het om. Met de ‘I CARE, I SHARE’-campagne willen we benadrukken hoe belangrijk het is om te geven en te delen. Zoals directeur Harm van Teijlingen van Leger des Heils Dienstverlening zegt: “We willen mensen en organisaties aanmoedigen om zich in te zetten voor een samenleving waarin zorgen voor en delen met elkaar centraal staan.”

De kracht van ReShare

Al meer dan 100 jaar zamelt Leger des Heils ReShare tweedehandskleding en textiel in. Via onze ReShare Stores kunnen mensen die het financieel moeilijk hebben kwalitatief goede kleding aanschaffen voor een klein bedrag. Daarnaast gaat veel van de ingezamelde kleding naar partners die het goed kunnen gebruiken en wordt textiel gerecycled om het een tweede leven te geven.

Waarom recycling van kleding cruciaal is

De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Voor de productie van een kilo katoen is ongeveer 8.000 liter water nodig. Dit is vergelijkbaar met 80 badkuipen vol. De opkomst van fast fashion heeft geleid tot een enorme hoeveelheid weggegooide kleding. Jaarlijks gooit de gemiddelde Nederlander zo’n 9 tot 10 kilo kleding weg. Dit is een gigantische verspilling, gezien de vele mogelijkheden voor hergebruik en recycling van tweedehands kleding. Met de ‘I CARE, I SHARE’-campagne willen we het belang van kledingrecycling onder de aandacht brengen. Door kleding zorgvuldig in te zamelen, kunnen we niet alleen meer tweedehandskleding beschikbaar maken, maar ook de productie van afval verminderen door hergebruik te stimuleren.

De stem van de mode

Esther Coppoolse, voormalig creative director van Elle Nederland en een van de initiatiefnemers van de campagne, benadrukt: “Om de afvalberg van textiel tegen te gaan, moeten kledingproducenten verplicht worden om duurzaam te produceren en alleen nog kwalitatief hoogwaardige kleding te maken. Maar het is ook belangrijk dat consumenten bewuster omgaan met kleding. Mijn advies: koop minder, kies voor tweedehands en check hoe duurzaam een nieuw kledingstuk is geproduceerd.”

Samen vooruit

Met de ‘I CARE, I SHARE’-campagne hopen de initiatiefnemers steeds meer mensen en organisaties te mobiliseren om samen het verschil te maken. We nodigen iedereen uit om zich aan te sluiten – als vrijwilliger, medewerker, ervaringsdeskundige, donateur of hoe dan ook. Harm van Teijlingen vat het mooi samen: “Zorgen voor en delen met elkaar dient een hoger doel. We hopen dat deze campagne mensen inspireert en activeert om hun steentje bij te dragen.”

Over Leger des Heils ReShare

Met meer dan een eeuw ervaring en een jaarlijkse inzameling van zo'n 20 miljoen kilogram textiel behoren wij tot de meest ervaren textielinzamelaars in Nederland. Duurzaamheid en het bevorderen van een circulaire textielketen staan centraal in onze organisatie. We streven voortdurend naar innovatie en samenwerking om de gehele textielketen te verbeteren. Door meer textiel te recyclen, verminderen we de hoeveelheid afval die in verbrandingsovens belandt en verlagen we de noodzaak tot productie van nieuw textiel.


Doe mee

Wil jij weten wat jij kunt doen voor een ander? 

I CARE I SHARE

I CARE I SHARE

I CARE I SHARE

Werk je bij het Leger des Heils en wil je je aansluiten bij deze campagne? Stuur dan een mail naar felipe.buter@legerdesheils.nl.