Green is the New Black

26-11-2020

Black Friday, een fenomeen dat is overgewaaid uit de V.S., is de dag na Thanksgiving waarop het shopseizoen van de feestdagen wordt ingeluid met hoge kortingen en speciale aanbiedingen. Het is in de V.S. zelfs zo populair dat het in veel staten een officiële feestdag is en dat het beelden oplevert van mensen die hysterisch gillend en vechtend door winkels rennen om de beste deals te scoren. Hier in Nederland gebruiken winkeliers deze dag nu ook om klanten te lokken met allerlei acties voor de feestdagen en daarmee stimuleren ze overconsumptie: want het meeste wat mensen tijdens deze dag(en) kopen, hebben ze helemaal niet nodig. 

Black Friday stimuleert dus mensen om sneller aankopen te doen die vaak niet noodzakelijk zijn. Bij het zien van hoge kortingen is het gemakkelijk om te vergeten wat je écht nodig hebt en om verleid te worden door de korte termijn beloning van het vinden van een koopje. Black Friday draait vooral om nemen, nog méér consumeren. Dit staat haaks op bewust consumeren en heeft een negatieve impact op mens en milieu. Want met zoveel lage prijzen moet je je afvragen: wie en wat betaalt daar uiteindelijk de daadwerkelijke prijs voor? 

Daarom doen wij heel bewust niét mee met Black Friday maar kiezen wij in plaats daarvan voor Green Friday: het tegengeluid en groene alternatief voor Black Friday dat staat voor duurzame productie én - consumptie. Wij doen wat wij altijd doen: zoveel mogelijk textiel hergebruiken en in onze winkels verkopen voor een kleine prijs, maar niet ten koste van mens en milieu.

Jij kan ook mee doen met Green Friday! Hoe? Het meest duurzame is natuurlijk om niks te kopen. De optie daarna is om tweedehands te kopen, of bijvoorbeeld iets te ruilen. Wil je dan écht iets nieuws kopen, ga dan toch nog een keer na of het écht nodig is, of het eerlijk en duurzaam is geproduceerd, en of je er lang mee gaat doen. Je kan ook juist op deze dag een donatie doen, bijvoorbeeld door bomen te doneren aan Trees for All: zij planten bomen en herstellen bossen voor een beter klimaat. Zo kan je CO2 compenseren en een positieve bijdrage leveren aan het klimaat! Dat voelt toch veel beter?

Vanuit jouw bedrijf of organisatie kan je je ook uitspreken tegen Black Friday door mee te doen aan Green Friday: geef geen extra korting, vertel waarom je niet mee doet en maak bijvoorbeeld ook een donatie aan een organisatie die bijdraagt aan een groenere en eerlijkere wereld.

Want geluk zit niet in korting; laten we liever samen iets goeds doen voor mens en milieu.